Internetes előadáson, webináriumon ismertette a hamisítók elleni intézkedéseit a profi amerikaifoci liga, az NFL. Márpedig, ha valaki, akkor ők sokat tudnának mesélni a csapatok és a liga védjegyeinek törvénytelen bitorlásáról. Egy kisebb hadsereg védi a jogokat!

A liga jogi „all-star csapatában” egyaránt találni alkalmazott és külső jogtanácsosokat. Legújabb akciójukról, a hamisított ruházati cikkeket kínáló illegális weboldalak elleni fellépésről Dolores Dibella árult el fontos részleteket.

A hamisítás ellen hatékony stratégia csak átfogó szemlélettel készíthető. A liga ennek megfelelően összefogja, koordinálja mind a 32 csapat jogászait. De rajtuk kívül állandó kapcsolatot tartanak fent az állami hatóságok mellett olyan jogvédő vállalkozásokkal, mint a MarkMonitor, magánnyomozó cégekkel, mint a Kroll, illetve számos külső tanácsadóval is együtt dolgoznak a közös cél érdekében.

A Vörös Zóna hadművelet – amely kevéssé meglepő módon a pályák egy jellegzetes területéről kapta nevét – keretében csak a közelmúltban százezer dollár értékű hamis Super Bowl belépőjegyet és 200 ezer hamis árucikket kapcsoltak le közös erőfeszítéseikkel.

A hamisítás hagyományos csatornái mellett azonban egyre nagyobb kihívást jelentenek azok a hitelesnek tűnő online boltok, amelyek fantomszerű üzemeltetői gyakran kámforrá válnak, ha megsejtik, hogy lelepleződtek. Dibella elmondta, hogy a közös munkacsoport folyamatosan monitorozza az internetet, a hamisítványok után kutatva. Ha feketén működő helyekre bukkannak, azonnal jogi felszólítást küldenek, de ezzel egyidőben intézkednek arról is, hogy az internetes keresők ne adják ki a találatok között webcímüket. A nagy aukciós oldalakat is folyamatosan figyelmeztetik a feketézőkre. A visszaesőkkel és a kirívóan nagy jogsértőkkel szemben pedig polgári peres eljárást indítanak.

Nancy Wigand, az NFL védjegyhasználatért és digitális jogérvényesítésért felelős menedzsere azonban elárulta, hogy a dolguk egyre nehezebb, az interneten ugyanis egyre több és szofisztikáltabb illegális megoldással találkoznak. – Az ilyen honlapok újabb generációja alkalmas a vásárlók megtévesztésére.A fényképeiket legláis webshopokról szedik, szerepeltetik az NFL logóját, és olyan bevett fizetési csatornákra hivatkoznak, mint a PayPal.

A MarkMonitor szakértője riasztó képet festett a fenyegetésről: a hamisítók naponta több száz illegális weboldalt is be tudnak üzemelni. A jogvédől szerint azonban az automatizált web-keresés kiegyenlíti az erőviszonyokat. Néhány jellegzetesség alapján több millió honlapot tudnak átfésülni ami emberi erővel képtelenség volna. Ha pedig nyomra akadnak, a magánnyomozók ideje következik, akik próbavásárlásokkal csalják lépre a hamisítókat, lehetőleg egyértelműen maghatározva személyazonosságukat is. Ezt követően indíthat jogi eljárást az NFL.

Dibella elmondta, 2010 óta csaknem hatezer effajta honlap működését sikerült ellehetetleníteniük, és több tízezer ügyük jelenleg is folyik. – Stratégiánk az elszigetelés és az elrettentés – fogalmazott a szakértő. Bár a megítélt kártérítéseket sokszor nincs kitől beszedni a perek végén, szigorú bírósági ítéletek sora jelzi: nagy kockázatot vállal, aki az NFL vagy csapatainak márkajelzéseivel él vissza.

VIA: Law.com