A mélységbe taszította a Ubiquiti Networks részvényeit, a vállalat bejelentése, miszerint akár 35 százalékkal is ronthatja negyedéves eredményeit a hamisítványok terjedése.

A Ubiquiti Networks Inc. (UBNT) múlt csütörtökön állt a befektetők és az elemzők elé a hírrel, miszerint akkora problémát okoz termékeinek hamisítása, illegális lemásolása, hogy ez akár bevételeinek harmadát is elviheti a következő negyedévben.

A tőzsdére tíz hónapja bevezetett, feltörekvő kaliforniai cég vezeték nélküli kommunikációs hálózatokhoz gyárt kiegészítő berendezéseket. Miután a hír napvilágot látott, a részvények meredek zuhanásba kezdtek, 40 százalékos értékvesztéssel a valaha mért legalacsonyabb értékre süllyedt az árfolyam.

A Ubiquiti 2005-ben klasszikus garázs (pontosabban lakás-) cégként indult. Robert Pera, a vállalat vezérigazgatója korábban az Apple-nél dolgozott fejlesztőmérnökként. A Ubiquiti AirMax WIFI-berendezései kezdettől népszerűnek bizonyultak, azonban a cég nem tudta megfékezni a hamisított utánzatok terjedését. A vállalat főleg a fejlődő országok dinamikus növekedéssel kecsegtető piacain aktív, az AirMax termékcsalád pedig bevételeinek több mint felét adja.

John Ritchie pénzügyi igazgató kiemelte, hogy mekkora veszteséget okoznak a hamisítók. Az észak-amerikai régiót leszámítva, nem sikerült elérni, hogy az utánzatok kikerüljenek az értékesítési csatornákból. A probléma a vállalat hivatalos viszonteladói partnereinél is jelentkezett.

A legsúlyosabb a helyzet Latin-Amerikában, ahol a hamisítványok miatt már az előző negyedévben is közel 40 százalékos visszaesést kellett elkönyvelnie a cégnek. A külföldi bevételek jelentik a vállalat fő bevételi forrása, az eladások közel háromnegyede Észak-Amerikán kívül történik.

A hamisítványok nem csak az elmaradó bevételeken keresztül keserítik meg a cég mindennapjait, de az eladatlan termékek révén a viszonteladói raktárkészleteket is egészségtelenül magas szintre duzzasztják. Míg korábban 68 napnak kellett eltelnie, mire egy eladásból a pénz megérkezett a vállalat számlájára, addig ehhez ma már 72,5 napnak kell eltelnie. Ez pedig rontja a cég likviditását, készpénz-hozzáférését.

A múlt hónapban a Ubiquiti pert nyert egyik saját korábbi forgalmazója, a Kozumi USA Corp. ellen. A bíróság megállapította, hogy kínai gyártókkal együttműködve a Kozumi elősegítette a hamisítványok gyártását.

A pénzügyi igazgató épp emiatt bizakodásának adott hangot, hogy a jogi eredmények hamarosan hatékony gátját jelentik majd a hamisítványok terjedésének. A svájci USB bank ugyanakkkor szkeptikus, mivel álláspontjuk szerint a megnyert pereknek már most is tükröződniük kellene az eredményekben, azonban a várt javulás egyelőre elmaradt. Ezért a részvényt „vételre ajánlott”-ról „semleges” besorolásba helyezték át.

(VIA: Wall Street Journal)