Kínában 2006 óta tízszeresére nőtt a borimport, ám ahogy a helyi kereslet növekszik, annál több hamisítvány jelenik meg a piacon. A szakértők szerint a Lafite a kínai hamisítók kedvence, még szállodát is elneveztek róla...

Chateau Lafite-Rothschild címke (Forrás: lafite.com)

A hamisítás tipikus példájaként idézhető Bruno Paumard, francia borász tapasztalata, aki néhány éve hamis bort kapott ajándékba: az ital fehérbor volt, a Romanee-Conti borászat terméke, a Chateau Lafite-Rothschild logója szerepelt rajta, és címkéje szerint a franciaországi Montpellierben palackozták. Igen ám, de a Romanee-Conti azonban meglehetősen kevés fehérbort palackoz, ezeket viszont Montrachet-ként címkézi, nem pedig Lafite-ként, amit egyébként Bordeaux régióban palackoznak, nem pedig Montpellier területén.

Az életszínvonal növekedésével párhuzamosan Kínában a borfogyasztás is egyre népszerűbb lett. Az ország ma már az ötödik legnagyobb borfogyasztó nemzet a világon.

A helyi fogyasztók körében különösen népszerűek az európai borok, köztük is ritkaságokra és különlegességekre nagy a kereslet. A Lafite az egyik legkeresettebb bor Kínában, olyannyira, hogy egy eredeti 1982-es palack ára a 10 ezer amerikai dollárt is elérheti. Csakhogy Kínában már több 1982-es Lafite van forgalomban, mint ahányat az eredeti borászatban palackoztak.

A Lafite eredeti védjegyjogosultja, a Lafite-Rothschild szerint a név ismertségével egyre többféleképpen próbálnak visszaélni. Chateau Lafite helyett például feltűntek a Chatelet Lafite címkézésű borok, de Pekingben működik egy "La Fite British Exotic Bar" nevű szórakozóhely és egy "Beijing Lafitte Chateau Hotel" nevű szálloda is.

Az Európai Unió területéről Kínába importált borok mennyisége 2012-ben elérte a 257 millió litert, összértéke pedig az egymilliárd dollárt. Az importborok fele Franciaországból származik. Ezek a számok impozánsak, de azt is sejtetik, hogy a forgalom jelentős hányadát hamisítók bonyolítják.

A neves borászatok egyébként többféleképpen próbálnak védekezni a hamisítók ellen: egyesek az italok felbontása után például összetöretik a palackokat, hogy elkerüljék az illegális újrapalackozást, mások a címkéket, illetve a kupakokat látják el hamisítás elleni és bontatlanságot jelző címkézéssel, sőt, vannak borászatok, amelyek inkább titkolják, milyen eredetiségigazoló eljárást alkalmaznak, hogy ezzel is több eszköz maradjon a kezükben a hamisítókkal szemben.

(Via: France24)