Bár az egy főre jutó borfogyasztás alig éri el az évi egy litert Kínában, szakértők szerint az ázsiai ország 2014-re már a világ hatodik legnagyobb borfogyasztó nemzete lehet. A borkultúra terjedésével párhuzamosan azonban a borhamisítás is virágzásnak indult.

Az ismert márka, a magas ár, és az ital színe, ami jelenleg meghatározza a minőségi bort a kínai fogyasztók szemében. Igen, a színe is, ugyanis úgy tartják, a fehérbor női bor. A helyiek jelentős társadalmi presztízst tulajdonítanak az italnak, sokan jelentős összeget hajlandóak megadni egy nemes francia borvidékről származó italnak. Bár a borkultúra egyelőre még gyerekcipőben jár Kínában, a kereslet már most is meglehetősen nagy, így a hamisítók is lecsaptak a jövedelmező üzletre.

Az AFP hírügynökség által megszólaltatott szakértő szerint a kínai fogyasztóknak van miért óvatosnak lenni. Példának okáért több 1982-es Chateau Lafite Rothschild bor került piacra az ázsiai országban, mint amennyit Franciaországban összesen palackoztak.

A hamis italok kínálata a legrosszabbtól a legjobb minőségű termékig változik. Ugyanígy az áruk is: hamis ital 90 jüanért, de 35 ezer jüanért is kapható. A szakértők tapasztalatai szerint egyes hamisítók meglehetősen alacsony áron értékesítenek borokat, amelyeket az eredeti italok nevéhez hasonlító nevekkel látnak el megtévesztő módon: így Lafite helyett például Laffite vagy Lafitte elnevezéssel hozzák forgalomba italaikat. Mások az eredeti palackokat használják a hamisításhoz: az üres üvegeket felvásárolják, feltöltik egy gyengébb minőségű borral, majd az eredeti palack eredeti címkéje szerint értékesítik. Megint mások úgy értékesítenek fajbort, hogy az ital cukrozott vízzel hígított, mesterséges színezéket és ízfokozókat is tartalmaz.

Érdemes jól megvizsgálni, a baloldali hamis!

Romain Vandevoorde borimportőr szerint a kínai hamisítók termékei esetében sokszor egyértelmű a hamisítás ténye, de mint mondta, képesek arra is, hogy még a legjobb borkóstolókat is összezavarják.