Ahogy közeleg az ünnep, egyre nagyobb lendületet vesz a karácsonyi bevásárlási láz. A kereskedők, főleg az interneten ontják ránk a kedvezőnek tűnő ajánlatot. Nem árt azonban ésszel vásárolni, hogy elkerüljük az átveréseket, épp ezért adunk néhány tanácsot, hogy idén ne kerüljön hamisítvány a fa alá.

Hamarosan mindenkin eluralkodik a karácsonyi láz: a boltokban, piacokon, online webáruházakban és aukciós oldalakon a legjobb ajándékokat keressük szeretteinknek. Tény azonban, hogy sokunk pénztárcáját megterheli az ünnepi kiadás, szeretnénk a lehető legolcsóbban beszerezni a vágyott meglepetéseket. Nem árt azonban óvatosnak lenni, hiszen a kedvezményes ajánlatok között sok a hamisítványt és az átverés.

A Hamisítás Elleni Nemzeti testület (HENT) összeszedte, mire érdemes odafigyelnünk az ünnepek előtt, hogy bizonyosan hamisítvány nélkül ússzuk meg a szezont, hiszen ezek rendszerint gyenge minőségű, könnyebben meghibásodó termékek, amik veszélyesek is lehetnek. Amellett, hogy a hamisítványok esetében a jótállási, szavatossági igények sem érvényesíthetők, ciki is hamisítvány tenni a fa alá.

Mit tegyünk a boltban, piacon, vásárokban?

Amennyiben lehetőségünk nyílik rá, a fizetés előtt vizsgálják meg a választott terméket. Ha a termék ára gyanúsan olcsóbb a megszokottnál, ha csomagolásán helyesírási, betűzési hibák vannak, ha nem szerepel rajta gyártási, származási információ, esetleg ha anyagában vagy színében a megszokottól eltérés észlelhető, akkor jó eséllyel hamisítvánnyal van dolgunk. Legyen az is gyanús, ha a rendszerint csomagban árult termék egyesével kapható, ha nem a szokásos értékesítési helyén kínálják, illetve ha hiányzik mellőle a szükséges kezelési-használati útmutató.

Mire figyeljünk az interneten?

Internetes vásárlás során a megvenni kívánt terméket nem tudjuk előzetesen ellenőrizni, de felkészültek vagyunk, ki tudjuk szűrni a megbízhatatlan weboldalakat. Webes vásárlás során először érdemes kedvező visszajelzésű eladókat választani, amiről ismerősök tapasztalatai alapján vagy online utánajárással is meggyőződhetünk. Az online kereskedő oldalán javasolt ellenőrizni az eladó kapcsolattartási adatait, a fizetési és szállítási feltételeket, és célszerű előzetesen meggyőződni a reklamációs lehetőségek meglétéről. Amennyiben a webáruház nem ad meg ügyfélszolgálati elérhetőségeket, szállítási határidőket, és fizetési rendszere sem tűnik biztonságosnak, akkor javasolt elkerülni.

Az online webáruházak és aukciós oldalak esetében szintén gyanús, ha a kínált termék feltűnően olcsó, de az is, ha a regisztráció során a vásárláshoz nem releváns adatokat kér az eladó.

 

  

2010 decemberében többek között ilyen karácsonyi ajándéknak szánt hamisítványokat foglalt le a NAV (Forrás: NAV)

Mit tegyünk, ha mégis hamisítványt vettünk?

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szerint, ha üzletben vettük az árut, akkor érdemes a számlával együtt visszamenni és a kifizetett vételár visszatérítését kérni. A termék cseréjének nincs értelme, mert valószínű, hogy a többi hasonló termék is ugyanonnét származik. Ha a kereskedő megtagadja a vételár visszatérítését, bírósági úton vagy a kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testület előtt érvényesíthető a követelés. Ha nem üzletben vásároltunk, akkor érdemes valamely fogyasztóvédelmi hatóságnál panaszt tenni

Érdemes a gyártó cég vagy a márkaképviselet figyelmét is felhívni arra, hogy termékeiket hamisítják és pontosan hol vettük a hamisítványt. Ezt telefonon vagy az interneten is megtehetjük.

(Via: HENT)