A Vibram öt lábujjal rendelkező cipője egészen elképesztő innovatív megoldást jelent a cipőiparban, nem csoda, hogy a hamisítók sem késlekednek a fantasztikus újítás lemásolásával. A 200 szabadalommal rendelkező gyártó ezt azonban nem nézi tétlenül: öt lábujjuk közül a középsővel jelzik véleményüket a hamis cipőkről.

 

 

Cipőt hamisítani a legkönnyebbek közé tartozik a műfajban. Az Amerikai Egyesült Államokban a tavalyi évben lefoglalt 260 millió dollár összértékű hamisított áru több mint 40%-a lábbeli volt. A Nike egyik szakértője pedig úgy becsüli, minden két valódi Nike cipőre egy hamis jut a világon.

 

A Vibram terméke, az úgynevezett Five Fingers cipő, jelenteti talán a legbátrabb fejlesztést a cipő eddigi történetében. A cég több mint 200 szabadalmat birtokol, így speciális cipőinek másolása, hamisítása felbecsülhetetlen károkat okoz az igen komoly forrásokat felemésztő fejlesztéseket és kutatásokat követően piacra dobott termék forgalmazójának. A Vibram saját a honlapján már eddig is széleskörű tájékoztatást nyújtott a hamis termékek ismérveiről. Azonban most olyan kampányt is indítottak, amely félreérthetetlen üzenet küld a hamisítóknak: innovatív cipőjük köznapi és egyértelmű módon közli a cég véleményét a hamisításról.

 

Hamisított cipőket gyártani és terjeszteni az internet megdöbbentően egyszerű, ráadásul a hamisítókkal szemben alkalmazott szankciók sem elég elrettentőek. Ráadásul Kínában, abban az országban, ami tagadhatatlanul a hamisítás központja nem csak, hogy nem csökken a hamisítási kedv, de megjelent a hamis árukkal szemben tanúsított pozitív, már-már büszkeségre hajazó attitűd.

 

A szó szerinti fordításban "hegyi erőd"-öt jelentő 'shanzai' kifejezés a kortárs kínai szóhasználatban pozitív konnotációval felruházva takarja a hamis árukat, legyen szó akár shanzai iPhone-okról, shanzai Porsche-król vagy shanzai Vibram 5-ujjúakról. A shanzai oly annyira részévé válik a társadalomnak, hogy a kínai Nemzeti Védjegykezelő Iroda vezetője szerint "a shanzai a hétköznapi emberek kulturális kreativitását jelenti ". Liu Binjie hozzátette: "a jelenség kielégít egy valós piaci igényt, és az emberek szeretik ezeket a terméketek”, ezért szerinte „létre kell hozni egy, a shanzai-kultúra továbbélését lehetővé tevő szabályrendszert." Talán a Vibram kampánya személyesen Binjie-nek is szól…