A nyári zenei fesztiválok után sok koncertlátogató kezdi el keresni a koncerteken hallott dalokat, mert új kedvencre lelt, felfedezett egy régit, vagy épp egy emléket szeretne vele felidézni. A Spotify szerint ezeket a számokat illegálisan töltik le, így a nyári koncertek rendesen megdobják a kalózkodási rátát.

"Adventures in The Netherlands" címmel készített tanulmányt a legális zenei streaming szolgáltatást nyújtó Spotify, amelyben holland példán mutatja be a fesztiválok és kalózkodási mutatók közötti összefüggést. Az itthon sajnos még nem elérhető streaming oldal szakértői a 2012-es holland Stoppelhaene fesztivált követően két együttes, a Racoon és a Gers Pardoel zenészek zenéje iránti keresletet vizsgálták. Azt találták, hogy a fesztivált követően mindkét banda esetében drámaian megugrott a BitTorrentes letöltés, ugyanakkor a legális letöltés mértéke, illetve a Spotify saját streaming forgalma egyik együttes esetében sem változott.

A szolgáltató szerint a zenei fesztiválok mellett a tehetségkutató műsorok és a zenei díjátadók is hasonló hatással lehetnek a forgalomra.

A Spotify szerint a kalózkodás növekedésére és a legális forgalom változatlanságára két magyarázat lehetséges. Az egyik a fesztiváljárók fogyasztói szokásaiban keresendő: valószínű, hogy ők a streaming oldalak használatával szemben jobb szeretik „birtokolni” a zenét, ezért online zenehallgatás helyett a saját kópiát töltenek le, amit lehetőleg ingyen akarnak elérni. A másik, hogy az együttesek olyan üzleti modellt alkalmaznak, ami a kalózkodásnak kedvez.

A Spotify tanulmánya szerint ugyanis kisebb mértékű a kalózkodás azon zenészek esetében, akik új albumuk megjelenésével párhuzamosan a legális zenehallgató oldalakon is elérhetővé teszik a dalaikat, mint azok esetében, akik az utóbbi megjelenési formátumot csak késleltetve engedélyezik. Példaként a One Direction Take Me Home és Robbie Williams Candy című dalait említik, amelyek megjelenésükkel egy időben a Spotify kínálatába is bekerültek. Mindkét zeneszám esetében négy eladott dalra jutott egy illegális BitTorrentes letöltés. Ezekkel szemben Rihanna Unapologetic és Taylor Swift Red című szerzeményei a hivatalos megjelenéshez képest később váltak elérhetővé a legális streaming oldalon. A két szerző esetében így egy eladott példányra egy illegális letöltést mértek a Spotify kutatói.

(Via: BBC; Kép: SXC)